به شرکت وستا خوش آمدید

آدرس شرکت

اهواز، کیان آباد، خیابان 28 شرقی

8888856744+

تا دوشنبه 2 تا 5 بعد از ظهر

ایمیل

vesta@info.com

قرارداد توسعه میدان گازی

قرارداد توسعه میدان گازی

به گزارش روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، قرارداد توسعه میدان مشترک گازی فرزاد «ب» امروز (دوشنبه،27 اردیبهشت 1400) با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت نفت ملی نفت و مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، بین شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرما و گروه پتروپارس به عنوان پیمانکار عمومی در سالن شهید بهشتی وزارت نفت امضا شد.

هدف از اجرای این قرارداد، دستیابی به برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز غنی (28 میلیون مترمکعب) در مدت‌زمان 5 سال است. گاز تولیدی این میدان برای فرآورش به تأسیسات خشکی منطقه پارس 2 کنگان در استان بوشهر منتقل می‌شود.

در تأسیسات خشکی بدواً میعانات گازی از گاز ترش تفکیک شده و جهت تثبیت به پالایشگاه فازهای 12 و 19 پارس جنوبی منتقل می‌شود. گاز خروجی از تأسیسات خشکی طرح فرزاد «ب» نیز جهت فرآورش بین 5 پالایشگاه موجود در منطقه پارس 2 توزیع می‌شود.

مطابق این قرارداد که با سرمایه‌ای معادل 1میلیارد و 780 میلیون دلار در قالب بیع متقابل به امضا رسید، شرکت پتروپارس موظف است در مرحله اول توسعه، حفاری 8 حلقه چاه توسعه‌ای، احداث و نصب یک عرشه اصلی با تأسیسات جدایش مایع، احداث و نصب یک عرشه سرچاهی با تأسیسات حداقلی را انجام دهد.

در بخش خطوط لوله دریایی نیز، در شرح کار پیمانکار طرح، احداث یک خط لوله دریایی 20 اینچ به طول تقریبی سه کیلومتر جهت اتصال عرشه سرچاهی به عرشه اصلی، یک خط لوله دریایی 36 اینچ به طول تقریبی 230 کیلومتر جهت انتقال سیال ترش از سکوی اصلی به تأسیسات خشکی و یک خط لوله دریایی 10 اینچ به طول تقریبی 230 کیلومتر جهت انتقال میعانات به خشکی دیده شده است.

تأسیسات ساحلی طرح نیز شامل تجهیزات دریافت سیال ترش تولیدی بخش فراساحل و جداسازی میعانات به همراه تأسیسات جانبی و خطوط لوله خشکی برای انتقال و توزیع گاز ترش و میعانات به پالایشگاه‌های مستقر در منطقه پارس 2 است.

شرکت پتروپارس براساس این قرارداد موظف است نسبت به استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی پیمانکاران و سازندگان تجهیزات داخلی با نظارت و تایید کامل کارفرما اقدام کند.

با اجرای این طرح، علاوه بر افزایش ظرفیت تولید گاز، بستر ایجاد اشتغال گسترده در کشور ایجاد می‌شود و بازار کسب و کار مناسبی برای پیمانکاران و سازندگان تجهیزات داخلی به وجود خواهد آمد.

بر اساس این گزارش، میدان مشترک گازی فرزاد «ب» در محدوده بلوک فارسی در نوار مرزی ایران و عربستان سعودی و در فاصله نزدیک 20 کیلومتری جزیره فارسی واقع شده است.

میزان گاز درجای میدان مشترک فرزاد «ب» در حدود 23 هزار میلیارد فوت مکعب برآورد شده است که میزان میعانات گازی آن حدود 5 هزار بشکه در ازای هر میلیارد فوت مکعب گاز تخمین زده می‌شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی مقالات


آخرین پروژه ها


پروژه نفت و گاز 9
پروژه نفت و گاز 9
پروژه نفت و گاز 8
پروژه نفت و گاز 8
پروژه نفت و گاز 7
پروژه نفت و گاز 7
پروژه نفت و گاز 6
پروژه نفت و گاز 6
پروژه نفت و گاز 5
پروژه نفت و گاز 5
پروژه نفت و گاز 4
پروژه نفت و گاز 4

برچسب ها


تبلیغات